tisdag 12 augusti 2008

Smask smask

Så låter det då jag är med matte i blåbärsskogen. Det är inte matte som låter, utan jag. Kan matte plocka blåbär, så kan jag också. Men jag förstår inte varför hon inte äter dem, utan lägger dem i en burk. Det är ju dumt, då man kan äta dem direkt av busken. Smaskens! Bäst smakar de om jag tar dem från samma buske som matte också plockar av.

Förra veckan tog jag också min första mus. Matte filmade jakten och har gjort en liten filmsnutt av det. Känsliga personer varnas, även om man inte ser död mus i klippet. Kom ihåg att jag är råttehund och ska hålla gården fri från råttor. Matte tyckte nog att det var lite äckligt, eller egentligen tyckte hon synd om musen sa husse. Jag lekte länge med musen, men då jag rullat mig på den några gånger tyckte husse det var nog och tog den av mig. Så det var bara att gå på ny jakt, efter en halvtimme fångade jag en till, råttehund som jag är.


För jämlikhetens skull tyckte matte att vi också måste lägga in bilder av Bosses första (och så gott som enda) musfångst. Den ägde rum för tre år sedan, numera är nog Bosse för lat för att fånga några möss. Om han är ute i bandet, sittar han mest på en sten och äter gräs.

Idag rymde han faktiskt, då husse hade lämnat upp dörren. Jag sprang efter förstås, men matte och husse märkte inte genast att vi sprungit ut. Bosse stannade vid skogskanten och jag sprang fram och tillbaka mellan dörren och Bosse några gånger innan matte förstod att jag försökte visa henne var Bosse var. Jag är ju en duktig jakt- och vallhund också. Gissa om jag fick beröm då matte fick fast Bosse tack vare mig.

Ha en bra fortsättning på veckan!
önskar råtte-,vall- och jakthunden Alma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar