onsdag 7 januari 2009

Kallt och snöigt

Idag har det varit omkring -15 grader hela dagen. Typiskt nog har det varit soligt då matte och husse har varit på jobbet. Ute är det ordentligt med snö, så det skulle ha varit roligt att vara ute på dagen i solskenet och springa i snön. Matte skyndade i alla fall ut med mig genast efter arbetet, men då var det redan mörkt. Vi tog oss i alla fall en tur på skogsstigen vi brukar gå på. Det var rätt mörkt med månen som enda ljuskälla, men stigen är ju bekant så det gick bra ändå. Konstigt - matte som är så rädd för mörkret annars, var inte rädd att gå i en mörk skog med mig. Kanske hon känner sig trygg då hon har mig, stora vakthunden, med sig. Eller så tror hon inte det kan komma några dumma gubbar i skogen i mörkret. Nu då det har varit så kallt har jag i alla fall fått mycket användning för min nya julklappströja som jag visade på bild i förra inlägget.

Igår kom matte på att börja träna mig med klickern igen. Det är verkligen länge sedan hon haft fram den. Men jag var genast med på noterna. Vi övade på att gå en 8:a runt mattes ben. Idag började vi också träna på nåt som kommer att bli kommandot "städa" som involverar mina leksaker och en ny leksakskorg. Jag har inte riktigt fattat vad matte vill med det än, men återkommer då jag vet.

Ha det bra allihop och passa på att njuta av snön så länge den finns kvar! Matte hälsar åt hundmommo att vi inte varit och skidat eller skrinnat än. Vad bra att du varit i alla fall!

-Alma, klickervovven-

PS. Kika in på www.pihakoirat.net, där är en riktig sötnos på första sidan.

2 kommentarer:

  1. städa vore ju ett bra kommando att kunna! blir så trött på ALLA saker som ska ligga runt golvet ALLTID. Fast ett tag hade elliott så att han plockade i saker i sin korg, OM de låg brevid korgen, det var kul att se! men men tonåringar, de glömmer så lätt...

    SvaraRadera
  2. du får lära Quia städning också samt
    alla andra med Hur det då ska lyckas ...kram från ett Åland där snön nu vräker ner.

    SvaraRadera