söndag 25 januari 2009

Minnen


Igår var det tio år sedan min kära mormor, mommo, dog. Hon stod mig väldigt nära hela livet. Hon var som en andra mamma åt mig, så mycket tid tillbringade jag hos henne och moffa. Det känns verkligen inte som om det redan gått tio år sedan hon dog, för saknaden är ännu så stor. Jag har så många fina minnen av henne och är ledsen över att hon aldrig hann träffa M och han henne. Nå, vem vet, hon kanske dinglar på ett moln och tittar ner på oss nu. Bilden jag lagt in är från sommarvillan och jag tycker den är jättefin. Saknar dig mommo!
Helgen har gått snabbt som vanligt. Almas och Bosses husse var på jakt igår och åkte norrut redan i fredags. Så vi hade en lugn hemmakväll jag och djuren. På lördag gjorde jag inte så mycket särskilt. Var till några affärer, där jag bl.a. köpte ett stort ben åt Alma som blev 1,5 år igår. Alma fyllde också agilitytävlings-ålder, då man inte får tävla förrän hunden är 18 månader. Nå, jag tror nog vi väntar tills våren/sommaren innan vi ger oss in på officiella tävlingar. På eftermiddagen skyndade jag mig iväg med Alma mot skogen, lite arg på mig själv över att jag var så sent ute att det skulle börja skymma snart. Vår tänkta långpromenad blev dock väldigt kort, för Alma lade iväg efter en hare nästan genast efter att vi kommit in i skogen. Hon lägga iväg efter den innan jag ens hann reagera. Gissa om hjärtat åkte upp i halsgropen, hon sprang nämligen rakt i riktning mot en vältrafikerad väg. De 5-10 minuterna det tog för mig att få tag på henne känders verkligen som en hel evighet. Då jag väl fick fast henne kunde jag ju inte längre gräla på henne (för då skulle jag ju ha grälat på att hon kom till mig), men ville heller inte belöna hennes olydighet med en långpromenad i skogen, så vi gick raka vägen hem. Väl hemma tittade jag inte åt henne på över en timme och gissa vem som var helt ifrån sig över det... Inte vet jag om det hade effekt, men åtminstone fick hon se att det roliga tog slut hastigt då hon var så olydig. Vi tog långpromenaden senare på kvällen istället.
Idag har jag mest städat och planerat vårt nya kök. Vi ska faktiskt slå till nu och åker troligen till Ikea nästa helg för att beställa det! Om någon har nåra tips på vad man ska tänka på så berätta gärna, speciellt när det gäller väljandet av spishäll och inbyggnadsugn (finns så många alternativ och funktioner). Alma var med husse med sparkstöttingen ut till villan på Långskär. Gissa om de var trötta då de kom hem (är väl 5 km i en riktning), de var borta i över tre timmar. Då man är trött är det skönt att lägga sig på soffan, vilket både husse, Alma och Bosse gjorde (fast att bli fotograferad då var det ingen av dem som gillade särskilt mycket).

Ha en bra vecka alla bloggläsare!

-Almas och Bosses matte-

2 kommentarer:

  1. snyft vi saknar också mommo! Fy Alma som sticker iväg sådär man ska lyda matte.
    Var allt ok på Långskär?? kraam från hundmommo

    SvaraRadera
  2. Hei!

    Minulla tulee ensi kesänä 10v kun isäni kuoli onnettomuudessa.. edelleen kaipaan häntä ihan kauheasti ihan joka päivä. Ymmärrän siis hyvin sinua!

    Voi sitä hassua Almaa kun sillä lailla lähti jänisjahtiin. Ihan saman tekisi kyllä varmasti meidän Bertta.. Minä en oikein enää pidä sitä vapaana missään, kun se on niin kauhean epäluotettava, ei tule vaikka kutsuisin.

    Ja voi mikä huonomuistinen kasvattaja täällä.. en yhtään ole tajunnut, että A-pennut saavuttivat yhden tärkeän ikäetapin, ja ovat nyt jo 1,5-vuotiaita! Onnea jälkikäteen Almalle! Ja rohkeasti sinne vaan kisaamaan..!!

    SvaraRadera