lördag 1 januari 2011

Nytt år (och tillbakablick del 1)

Gott nytt år alla kära bloggläsare!! 
Om det nu finns någon kvar då jag varit så dålig på att uppdatera...

Årsskiftet gick bra, utan en alltför skräckslagen hund. Det är egentligen konstigt att Alma inte är räddare för raketer än vad hon är, då hon ändå är rätt så rädd och ängslig av sig annars. Av själva smällandet blev hon inte rädd inomhus och inte heller utomhus. Bara efter de allra högsta smällarna eller då hon såg en raket smälla skällde hon till. Men inte skulle jag vilja lämna henne ensam hemma en sån kväll heller.

Året som gått har varit händelserikt som vanligt och det nya året bär med sig nya spännande saker. Jag hade tänkt ta en kort tillbakablick på det gångna året (dvs. 2010).

Januari

Det nya året firades in hemma hos oss i goda vänners lag.Två av tre tjejer var gravida, så en del skålade i grön smurflimsa istället för skumppa. På nyårsafton blev vi också inspirerade av vännerna L&M att åka till Thailand. Resan bokades på trettondagen och vi skulle åka iväg 31.1. Innan dess hann dock gänget få en ny medlem då lilla Elin föddes 24.1.2010.


Februari

Thailandsresan blev som väntat alldeles underbar och en vecka gick snabbt. Vi tog det mest lugnt och solade och badade. Sista kvällen skickade vi upp en "lucky baloon" och jag kan faktiskt erkänna att de två önskningarna jag hade har gått i uppfyllelse under året!



Väl hemma var det snabbt tillbaka till vardagen med många arbetsresor för både husse och mig. Alma och Bosse sköttes av hundmoffa och Barbro. Min kära mamma fylle 50 år 9.2 och hon firades den 20.2 med stor fest där hon själv planerat programmet. Vi var första gången till Långskär över isen. Det var verkligen mycket snö!



Mars

I mars var det dags för lilla Elins dop. Jag och husse fick äran att vara några av hennes faddrar.


Vintern fortsatte att vara snörik och vi var ut och plumsade till Långskär en gång till. Det fortsatte med arbetsresor för min del, så gott som varje vecka.


April

Sen var det dags för påsk och resa till Vuokatti med husses syskon med familjer. Det blev en trevlig resa då dagarna spenderades i slalombacken. Tyvärr tog jag dåligt med bilder från den resan. På de bilder jag har, är människorna klädda i långkalsonger och underställ *fniss*.  I april var det också hundutställning i Vasa. Domaren tyckte för en gångs skull att Alma rörde sig fint med bakbenen, men annars blev resultatet inte så bra. En av husses arbetsresor till Asien blev ofrivilligt förlängd på grund av det askmoln som vulkanen på Island orsakade.


Maj

I maj hade snön smält bort, faktiskt mycket snabbare än man någonsin kunde ha trott när det var som värst. Egentligen smälte den väl bort redan i april. Alma tog i alla fall sitt första dopp 9.5 (i Socklot) och på nytt 13.5 och 15.5 då vi var ute i Gerby skärgård.


 



Mitten av maj bjöd på riktig sommarvärme och vi åt ute på bryggan hos goda vännerna M&F redan den 15.5. Men sommaren var ännu inte här för att stanna. Vintern hade också satt sina spår ute på Långskär, där bl.a. skorstenen hade trillat ner av snöns tyngd. Vår kära Bosse-katt fyllde också 10 år.



Juni

I juni jobbade vi ännu för fullt både i arbetet och hemma. Vi målade om såväl arbetsrummet, som sovrummet. Midsommar firades i dagarna tre tillsammans med goda vänner. Mycket trevligt! Annars gick vi nog mest och väntade på semestern.Sista juni föddes också andra babyn till gänget, då lilla Anton kom till världen.



Så var första halvåret resumerat. För att ingen helt skall tröttna på att läsa, avbryter jag här och återkommer med del 2 senare. Jag ska istället ta ut vovven på en liten promenad, för jag har faktiskt inte varit utanför dörren ännu idag. Alma har märkväl nog sluppit ut i alla fall, med husse. Det är nog skönt att vara två om hunden, så man ibland kan ta lite "tupapäivä". Nå, riktigt hela dagen klarar jag inte av att sitta inne. Nu är det ju t o m gemytlig temperatur därute (-6.1 grader) jämfört med hur kallt vi haft det den senaste tiden, så det blir skönt med lite frisk luft.

Kram,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar