tisdag 23 augusti 2011

Almahälsningar

Nu får jag äntligen tid över för en liten rapport om Alma och hennes knä.

Om jag börjar med förrgår kväll då vi var på väg att lägga oss. Jag kikade en sista gång i kalendern på telefonen där jag hade lagt in tiden för operationen och sade till husse att jag hoppas vi kommer dit till rätt tid. Saken är den att jag haft en känsla av att vi hade en tidigare tid än kl.10.15 som det stod i telefonens kalender. Då kom husse på att jag ju bokade tiden då vi var i Stockholm och förde in tiden i kalendern då telefonen hade svensk tid. Månne tiden då hade ändrats i kalendern då vi kom tillbaka till Finland och ändrade tidszonen? Vi kunde ju inte vara säkra och med en timmes bilväg till veterinären, kunde vi inte ringa och kolla på morgonen heller. Så vi tog det säkra för det osäkra och åkte iväg så vi skulle hinna till kl. 9.15. Vi fick lite bråttom, jag hade ju helt förträngt den tröga morgontrafiken från vår stadsdel under det halvår jag varit mammaledig. Vi hann i alla fall dit i tid och hann rasta Alma innan vi gick in. Som tur hade vi åkt till den tidigare tiden, för vi hade tid kl. 9.15!!

Vi fick igen lämna Alma där och åka ut en sväng (2,5 h) på stan. Då vi återkom fick vi betala för kalaset (håll tummarna att försäkringen täcker det denna gång!), läsa igenom skötselinstruktionerna och sedan bar de ut en mycket omtöcknad liten vovve. Tyvärr fick vi inte den här gången heller prata med veterinären (Jarmo Rintasalo) som opererat henne, så vi vet inte mer än det som står i pappren och lite vad sköterskan sa. Om jag förstått det rätt har Alma opererats med "den gamla metoden" som funkar bra på små hundar. Man har i alla fall putsat upp leden och ersatt det söndriga korsbandet med en syntetisk dubbel lina utanför ledkapseln. Linan ska stöda upp leden så att underbenet inte ska kunna glida framåt.

Kort på finska: Alman eturistisiderepeämä on hoidettu nivelen ulkopuolisella tekniikalla. Katkenneen eturistisiteen tehtävän korjaamiseksi nivelen ulkopuolelle on asennettu kaksinkertainen paksu sulamaton lanka, joka tukee nivelltä estäen sääriluun liukumisen eteenpäin. Ennen tätä nivel puhdistettiin.

Nu börjar konvalescenstiden. Under de första två veckorna ska vi gå riktigt korta promenader med henne, bara för att uträtta behoven, sen så småningom förlängs promenaderna. Rörligheten ska begränsas i 6 eller 8 veckor (igen står det olika antal veckor på de olika pappren). Stygnen ska tas bort om ca 2 veckor. Inga hopp eller snabba språng- det är ju det allra värsta och svåraste med vår lilla yrboll.

Jämfört med förra operationen har Alma kanske varit aningen piggare efter gårdagens operation. Hon var ju förstås ynklig och pipade igår på eftermiddagen och kvällen, men natten gick rätt så bra (eller så har husse som sov med henne sovit så djupt att han inte hört nåt). Idag har hon följt efter mig som en skugga så gott som hela dagen och haft lite problem att slappna av, men hon verkar inte ha så grymt ont (sist så skakade hon i benet många dagar efteråt). Hon stöder ännu inte på benet, men hoppar framåt på tre ben.

Lägger in en bild av Alma ute på terrassen dit jag tog henne för att jag tänkte att hon skulle få sitta och snusa lite frisk luft. Normalt tar vi ju förstås av henne tratten då hon är ute, men nu var det tänkt att hon skulle få sitta en längre stund och jag ville inte att hon skulle börja slicka sitt sår. Nå, utevistelsen blev inte så långvarig, för hon kunde inte slappna av utan bara följde mig som en skugga där också. Stackarn!
 

Oj, det tog länge att skriva det här inlägget. Nu blir det marsch i säng omedelbart! God natt!

Kram,

1 kommentar:

  1. Hienoa että kaikki on mennyt hyvin. Toivotaan, että toipilasaika menee myös hyvin.

    Jaksamista teille kaikille!!

    Heli

    SvaraRadera