onsdag 30 november 2011

Julkortsfotografering

Idag hade jag tänkt ta lite eventuella julkortsbilder av Ella. Jag riggade upp en filt och fårskinnet, fick upp kameran på stativet och på med julklänningen på lilltjejen.Typiskt nog har vi en av årets mörkaste dagar idag, så jag hade lite problem med ljuset och skuggorna. Alma lade sig ner och poserade lite när jag försökte få till bättre inställningar. Sen provade jag lite inställningar med Ella sittandes på fårskinnet. Innan jag hade fått till en enda riktigt bra bild, lyckades Ella lägga en rejäl dregelpöl på klänningen och började dessutom gråta när jag tog luvans bjällra ur munnen på henne. Suck, det är sant som det är sagt, att det är inte lätt att fota barn och djur! Det blev inga fler foton tagna idag då.

Klänningen har nu fått sig en avsköljning, så vi tar nya tag imorgon istället. Då hoppas vi på bättre tur med allt. Har ni tänkt ta eller har tagit bilder av era barn till julkort? Vad tycker ni om julkort med barnet/barnen som motiv? Själv hade jag tänkt att vi åtminstone skickar julkort av Ella till de närmaste, om vi nu alls får till någon bild och hinner få den beställd.
 


Kram,

5 kommentarer:

  1. Minä en ole tainnut koskaan kuvata lapsia korttiin, kun ei ne suostu kuvattaviksi.. ja kun olivat pieniä, en vain tullut kuvanneeksi sillä lailla että olisi kortteja voinut ajatella.

    Lapsikuvia on kiva saada, näkee miten kasvavat vuosien mittaan. Mutta ilmeisen hankala niitä on kuvata.. Voishan kuva olla myös sellanen "ei niin täydellinen", olen kuullut esim joulukortista missä lapset täysillä riitelivät parhaillaan! =D

    Tänä vuonna meidän joulukortti on mun ottamasta valokuvasta, tosin ne kortit meinaavat nyt sitten loppua kesken... mietin vieläkö tilaan uuden satsin vai laitanko lopuille Tiimarin kortit. =D

    Söpö mekko Ellalla! Ja rapsutuksia Almalle, täällä alkoi siskollansa juuri juoksut. Ja ostin meille Ristomatti Ratian juoksupöksyt!! =D

    terkkuja, t. Heli

    SvaraRadera
  2. Vi har tagit av Elias:) Men konstatera att de int va så lätt...men de beror ju på hur petnoga man e..barnen e ju söta på alla kort..men man vill ju förståss inte ha en hand i ansiktet eller en alltför sur baby på bild:) men vi e nöjda med vårt julkort:)) Lycka till med fotandet:)

    SvaraRadera
  3. Heli: Alma kiittää rapsutuksista. Hänellä on jo juoksut ohi (pari viikkoa sitten), eli vähän eri aikaan heillä oli tällä kertaa. :) Ratian juoksupöksyt kuullostaa oikein hienolta! :D
    Madde: Kul att du kommenterat! Tack, ska göra ett nytt försök imorgon. Du har rätt i att man inte behöver vara så petnoga, men ibland är jag lite väl perfektionist när det gäller vissa saker.

    SvaraRadera
  4. Samma klänning och stumpbyxor som Minna har :) Så himla fina! Alma kommer vara såååå fin till jul!

    SvaraRadera
  5. Ja det är inte lätt att fota dom små. Alicia sitter inte still för fem öre, så vidare hon inte har något intressant att leka med :P Men hon kryper gärna därifrån. Efter 3 olika tillfällen, tredje gånge gilt med andra ord, blev det några bra bilder :) Okej, det blev nog en del. Men jag är lite utav en perfektonist haha :) Hoppas du lyckas få till nån bra bild iaf! Kram

    SvaraRadera