torsdag 1 december 2011

Rågbröd

Häromdagen fick Ella smaka på bröd för första gången. Jag har länge tänkt prova ge henne bröd, men inte riktigt vetat vilken sorts bröd jag ska ge. Till exempel smörgåsrånen jag läst om i många svenska bloggar har jag inte hittat i affärerna här i stan. Då vi hade mamma-babyträff senast, fick jag höra att några gett rågbröd (typ Ruis Puikula eller rågkuse som jag tror de kallas i Sverige), så jag bestämde mig för att prova ge det åt Ella.


Som ni ser blev det lite skeptiskt mottaget, men när hon väl smakat tyckte hon det var riktigt gott. Första gången gav jag det utan pålägg, men sen har jag också provat med osaltat smör. Brödet smular ju en del, så ni kan tänka er vem som står under matstolen och väntar på smulorna, haha.


Vi har varit lite dåliga på att ge Ella sk. fingermat/plockmat, dvs. mat hon kan äta själv med händerna. En orsak är att jag sitter med andan i halsen när hon äter och är rädd för att hon ska sätta maten i halsen (och pappan är ännu mera nervös över det). Jag vet ju att hon ju inte lär sig om hon inte får öva, så jag försöker ändå ibland ge henne nåt i handen. Hon äter ju förstås majsbågar, men ibland får hon också broccoli eller fruktbitar. Hon har också fått riskakor några gånger. Hon är så söt då hon försöker få tag i bitarna med sina små knubbiga fingrar.  Ibland ger vi henne en större morotsbit som hon sitter och suger på. Nu när hon har början till en tand så skrapar hon faktiskt små små bitar av den också.

 
Vad brukar/brukade ni ge era små som fingermat/plockmat? Jag tar gärna emot tips! :)

Kram,

1 kommentar:

  1. Me annettiin ainakin joillekin maissinaksuja. Ovat suolattomia, sokerittomia jne.

    Voit myös antaa leivän kuivahtaa kovaksi, sitä on kiva pienillä hampailla vähän järsiäkin, ei lähde isoja paloja kerrallaan. Ja leipähän maistuu makealle kun sitä imeksii ja kun se vähän vettyy, on varmasti hyvää pienen mielestä.

    Heli

    SvaraRadera