onsdag 16 januari 2008

Utdragna tänder

Idag får jag skriva, för Alma har haft en lång dag. Alma var ju till veterinären idag för att få sina mjölktänder (hörntänderna i övre käken) utdragna. Usch vad det var jobbigt att se henne bli sövd. Hon kämpade på in i det sista för att inte somna, veterinären tyckte att hon var ordentligt envis och seg. Själva ingreppet tog ca 15 minuter och jag fick sitta i väntrummet så länge. Allt gick bra. Veterinären sa att tänderna aldrig skulle ha kommit ut av sig själv, rötterna var nästan dubbelt så långa som själva tänderna. Alma sov hela vägen hem, men då vi kom hem började hon vakna till. Väl hemma hade hon inte ro att lägga sig och sova, så jag fick helt enkelt sätta mig ner med henne för hon var alldeles för groggy för att springa omkring. Vid 21-tiden var hon i alla fall så gott som sig själv, men hon ville inte vara ute annat än och kissa, fastän hon skulle ha fått springa fritt. Tyvärr fick jag hos veterinären veta att Almas bett inte är 100 % som det ska, en (eller var det fler?) av framtänderna sitter lite fel. Inget som påverkar hennes leverne, men kan påverka på utställning. Nå, vi får se hur det blir med det.

Idag har jag också ÄNTLIGEN kommit med på en lydnadskurs för hundar. Kursen är vardagslydnad för hundar i alla åldrar, men tydligen är det mest valpar på kommande. Kursen börjar första söndagen i februari och hålls faktiskt av WOFF (Vörånejdens Hundklubb) i växthuset i Kvevlax, sammanlagt fem kurstillfällen. Det blir att köra en bit, men vad gör man inte då vi inte tycks rymmas med på nån kurs här i Vasa. Jag ser verkligen fram emot kursen!!
-Anna-

5 kommentarer:

  1. Bondkatten Bosse har samma namn som min hund :D Eller vår hund heter Bosse Pärson.

    SvaraRadera
  2. Hej Merja och Bosse Pärson! Kul att ni tittade in. Vi har också varit och kikat i er blogg. Bosse Pärson är nog en fin hund! :D

    SvaraRadera
  3. Och sen upptäckte jag att min kompis har en katt som är också från Kållby (och katten heter förstås Kållby). :o) Bondkatten Bosse och Kållby är säkert släktingar.

    SvaraRadera
  4. Heissan! Olipa mukavaa löytää Almankin blogi, pihisblogeja on aina mukava lueskella :) Tuli myös mieleen se meidän tapaaminen.. Pitäisi nyt tosiaan joku kerta oikein sopia päivä kun tavattais, aina vaan jotenki jääny nämä suunnitelmiksi :D Mutta terkkuja Almalle ja Bosselle!

    t. Katri, Tove ja Åsa

    SvaraRadera
  5. Merja och Bosse: kan mycket väl vara så att Bosse och Kållby är släktingar. ;) Katri: Kiva kun löysit tänne, emäntä olikin ajatellut laittaa sinulle viestiä blogistani. Hän laittaa sähköpostia tapaamisesta, haluaisin todellakin tavata sinua ja koiriasi. t. Alma

    SvaraRadera