fredag 8 februari 2008

Valpträff, lydnadskurs och sjuklingar

Tänk att en vecka gått i en sån hast. Denna vecka har det inte hänt så mycket särskilt. De tre senaste dagarna har jag skött om matte som varit hemma i feber. Hon säger att jag är den bästa sköterskan. Tänk, då gör jag inget annat än ligger bredvid henne på soffan och kör in min nos i hennes armhåla. Vi tycker båda lika mycket om värmen av filten vi fått av hundmommo (som syns på bild längst ner i bloggen).

Förra helgen var dock lite mer händelserik. På lördagen körde vi till Vörå på valpträff. De hade en gäst där som drog lite av en mini-valpkurs för oss. Vi fick bl.a. öva oss på att gå bredvid våra mattar och hussar i ring, kontakt, inkallning och att inte vara rädda fastän nån smäller i kastrullock eller slänger leksaker. Efter att valpträffen var slut blev matte övertalad att också stanna på utställningsträningen de hade där efteråt. Där fick vi öva på att visa upp oss för domaren och att gå fint bredvid våra mattar och hussar. Jag fick stå på bordet och "domaren" tittade på mina tänder och mätte mig med en mätsticka. "Domaren" sa att många hundar brukar bli rädda för mätstickan, men det blev inte jag! Matte hade lite problem med att få mig att stå fint och visa upp mig, men det var inte mitt fel, vi hade ju knappt någonsin övat på sånt. Men det lät på matte som om jag nog blir tvungen att öva på det i fortsättningen. Som tur har jag fått lite dispens med alla nya trick då matte varit sjuk.

På söndag började jag då i skolan på riktigt. Det var då den omtalade vardagslydnadskursen började. Kursen hölls i ett gammalt växthus i Kvevlax. Många av hundarna från valpträffen dagen före var på kursen. Om det är så här det är att gå i skolan så vill jag absolut fortsätta! Fast matte förklarade att det var lite mjukstart, så att vi skulle vänja oss med de andra hundarna och så. Vi fick i alla fall gå runt med våra mattar och hussar och försöka ha så bra kontakt som möjligt med dem och försöka att inte bry oss om de andra hundarna. Matte var tydligen imponerad av mig, för hon tyckte att jag under natten mellan lördag och söndag mitt i allt hade lärt mig att se henne i ögonen och inte på godiset hon håller i handen. Kanske hon hade glömt att hon övade detta med en godisskål och klickern på lördagkväll... En annan övning vi gjorde var att jag och matte skulle leka att vi var på promenad och träffade på en annan matte med hund och vi hundar skulle uppföra oss så bra som möjligt. Kursledaren sa åt oss att vi inte behöver komma fler gånger på kursen, så duktiga var vi. Fast jag hoppas att hon skojade, för jag vill fortsätta gå i skolan!

På lördag kväll lagade matte också lite levergodis åt mig att ha med till skolan. Här är receptet (som jag absolut kan rekommendera även om jag först var lite ovan med smaken):

Ugnstorkad lever
Köp en bit lever och klipp den i skivor. Koka 15-20 minuter med mycket vitlök. Klipp leverskivorna i små tärningar och torka i ugn i ca 150° tills bitarna är helt torra och mörka. Rör om någon gång under tiden. Frys in i små portioner, de börjar tyvärr mögla om de står framme.

Husse tog några bilder med mobilen från helgens tillställningar. Tyvärr kommer vi inte åt dem med matte just nu, men kanske vi lägger in några av dem senare.

Ha en skön helg!
-Almisen-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar