torsdag 3 april 2008

Första tussilagon

Idag såg jag mitt livs första tussilago! De växte så fint i diket bland allt sandningsgrus. Jag smakade på en, men den var inte god. Matte säger att på sommaren växer det lite större gula blommor, maskrosor, som åtminstone hunden Quia tycker om att äta. Vi får se om jag har samma smak som henne.

Det är länge sedan jag hunnit skriva. Jag har fullt upp med att ta hand om matte och Bosse, för husse är på arbetsresa till Italien igen. Han åkte i måndags och som det ser ut nu, kommer han hem först nästa veckas torsdag. Så någon måste ju vakta lägenheten och skälla lite ifall det hörs några konstiga ljud. Ibland skäller jag också fastän det är matte som gör ljuden. Men inte nåt sånt ihållande skall, utan bara ett litet voff.

Resan till Vuokatti i påskhelgen var kul. Under bilfärden hade jag det bra i baksätet med hundfaster Camilla och Ida på ditvägen och Camilla och Oskar på hemvägen. Jag har ju sele som är fäst i säkerhetsbältslåset så jag inte ska flyga iväg ifall husse (eller matte) bromsar för hårt. I Vuokatti var det kallt och jag frös ordentligt fastän jag hade min fina jacka på mig. Ingen av människorna bröt några ben, de var i backen tre dagar, men som tur var hade vi stugan bredvid backen så de lätt kunde komma och hämta mig ibland och jag fick vara inne i värmen. Här är några bilder från grillkåtan som vi hade utanför vår stuga.
Jag och matte (jag med alienögon)

Min jacka har blivit för kort åt mig...

Husse grillar korv.
Jag var glad att se min gode vän Bosse då vi kom hem från resan. På kvällen hade vi fullt sjå att försöka skrämma bort en inkräktarkatt som var på vår terrass.

Matte hade ju semester hela veckan efter påsk och då hade vi det riktigt skönt. Vädret var bra, så det blev mycket tid ute. Vi åkte bl.a. sparkstötting och var på utfärd. Sen var det valpagilityträning på söndag. Det är faktiskt jättekul. Jag far som en blixt genom tunneln och var jättesnabb på slalombanan första gången vi testade den. Jag förstår inte varför vissa hundar är så långsamma och tröga, det är ju så kul. Matte har bara lite svårt att lära sig vilken hand och fot som ska vara var och att hänga med i min takt. Nå, hon lär väl sig hon också.

Nu ska vi ta vår sista kvällsrunda.

Ha en trevlig helg alla ni som läser här.

-Vakthunden Alma-


5 kommentarer:

  1. Heej Lillgrisen!

    Husse kommer nog snart hem,kanske redan imorgon(!).

    Här i Norditalien är det vår på riktigt, idag är det lite kallare (ca 16) men i helgen var det en par grader varmare och strålande sol.

    Jag hade en hyrbil i helgen så jag var både till Slovenien (Ljubjana) och Kroatien (Rijeka och ön Krk). Det var väldigt vacker att bila i Kroatien även om man fick lite svindel på serpentinvägara. Hoppas man får tillfälle att besöka ställena som 100% turist någon dag.

    Ha det så bra, hälsa Frassn och Matte. Hoppas du känner igen mig nu när jag kommer hem.

    SvaraRadera
  2. ...ochvetduvad? Husse kommer visst hem idag.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att få se en liten glimt av matte. Hon ser lika snäll ut som hon är.

    SvaraRadera
  4. Hej Smula!
    Roligt att du tittade in med snälla ord, men så är du ju också lika snäll. :)

    SvaraRadera
  5. *vink* *vink* Roligt att få se ett ansikte på dig. Säger om Smula, ser lika trevlig ut som du är.
    Ni ser ut att ha de jätte trevlig. Men ack så kallt ni verkar ha *brr*


    Kramiz på er

    SvaraRadera