tisdag 15 december 2009

Helgens utställningar

Senaste helg var händelserik. Jag och Alma var i Helsingfors för två utställningar. Vinnare -09 på lördagen och Nordisk Vinnare -09 på söndagen. Det var jätteroligt att träffa så många gårdshundar och deras mattar och hussar. Nog är gårdshundsfolket ett så trevligt folk! Bland andra träffade vi Almas uppfödare Heli och flera av Almas syskon.

För Almas del uppfylldes förväntningarna till största delen. Jag berättar skilt om båda dagarna.

Lördag: Vinnare -09

Domare var Paavo Mattila, dvs. samma domare som bedömde Alma i Seinäjoki i oktober, här kan ni läsa om den bedömning han gav då. Bedömningen blev: AVO H, dvs. Öppen klass God.
      
Hyvän tyyppinen narttu. Hyvä pää. Voisi olla hieman pitempi. Hyvä kaula. Saisi kantaa korvansa paremmin, Sopivan voimakas runko. Hieman epävarma takaa. Töpöttävä lyhyt taka-askel. Liikkeessä tuntuvasti takakorkea. Hyvä luonne.
       
Lite besviken var jag nog på bedömningen, jag hade hoppats på åtminstone Mycket God, med tanke på att han tyckte om Alma i Seinäjoki. Men, denna gång tog han fasta på andra saker och Alma betedde sig säkert på annat sätt i ringen. En sak jag konstaterade då jag såg på bilderna från utställningen var att Alma nog står lite onaturligt med ryggen lite böjd, då jag visar upp henne. På bilderna nedan ser man det tydligt. På första bilden står hon så som hon stod största delen av tiden och på andra bilden hörde hon nåt intressant ljud och sträckte på sig och tog fram öronen. Det ser genast bättre ut.



Lördagen var en lång dag. Vi var alla ordentligt trötta när bedömningen av gårdshundarna var klar, så vi orkade inte stanna och se oss omkring på de andra ringarna eller på vad som såldes. Almas syster Armi var mycket nära att bli Vinnare -09 av tikarna men riktigt i slutskedet blev en annan hund, Yacatis Tindra af Ärtan (Tiipi) vald istället (hon blev också juniorvinnare av tikarna). Bäst i rasen blev Aridgeocrat's Ernest Hemingway (Herne). Juniorvinnare av hanarna blev härliga Nybygårds Joddlande Joel (Joiku). Båda Almas bröder (Arttu och Perttu) som deltog fick också bedömningen Utmärkt. Grattis till alla! Onnea kaikille! Här kommer ännu en bild från tikarnas öppna klass.
 
       





Söndag: Nordisk vinnare -09

Domare var Gunilla Skallman från Sverige. Almas resultat blev: AVO EH, AVK 2, dvs. Öppen klass Mycket God och andra i Öppna klassens tävlingsklass. Ett resultat jag är mycket nöjd med. Här är bedömningen:
 
2,5 år gammal tik. Fint uttryck. Bra skalle. Kunde ha mer volym i bröstkorg. Bra ben och tassar. Behöver tid att utvecklas till idealen. Bra päls. Rör sig med korta steg bak, bra fram. Trevligt temperament.

Ja, så gott som varje domare har det senaste året påpekat om de korta stegen bak. Vad kan man göra åt det? Någon som har nåt tips?

För Almas syster Armi gick det väldigt bra. Hon blev nämligen Nordisk Vinnare -09 och bäst i rasen! Vi är verkligen glada för Maikki och Armis och för uppfödare Helis del. Ni kan läsa mer om det på Maikkis och Helis bloggar. Bäst i motsatta könet blev Nybygårds Joddlande Joel (Joiku) som också blev junior Nordisk vinnare. Den killen har en lysande framtid framför sig och är verkligen fin. Grattis till er alla!

Här en bild av Nordisk Vinnare -09, Almas syster Villiniityn Adalmiina, Armi.



Tack ännu till min pappa, min bror Macke och min kompis Linda som alla var med under helgen och höll tummarna för oss, skjutsade oss och gav oss husrum. Jag tror definitivt jag kommer att åka på Vinnare-utställningen nästa år igen (med eller utan hund). Det har båda åren varit en så trevlig tillställning.
Fler bilder kommer en annan dag.

Trevlig väntan på julen alla kära bloggläsare!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar