söndag 25 oktober 2009

Äntligen...

...fick Alma sitt första Certifikat!

Vi var alltså på utställning till Seinäjoki idag. Det var absolut värt bilturen. Som jag skrev igår hade jag inga som helst förväntningar på att det skulle gå bra, så gissa om jag blev förvånad då det ändå gick jättebra. Almas fick utlåtandet Utmärkt (Erinomainen) och sitt första Certifikat.

Det officiella resultatet blev: AVO-ERI, AVK1, PN1, VSP, SERT, CACIB. Domare var Paavo Mattila. CACIB:en borde inte gårdshundarna kunna få, eftersom gårdshunden endast är "tillfälligt" godkänd ras av FCI. Men vi fick en fin rosett för det i alla fall.

Alma uppförde sig riktigt bra i ringen, även fast vi fick springa ett varv extra på begäran av domaren. T.o.m bordet gick riktigt bra. Här kommer utlåtandet i sin helhet (på finska):


"Kaunis narttu. Hyvät mittasuhteet. Hyvä pää. Erittäin hyvä runko ja raajat. Sopivat kulmaukset. Erinomainen karvapeite. Liikkeissä hieman takakorkea. Lyhyt taka-askel. Miellyttävä luonne."




Domaren kom ännu och gratulerade och sa då att hon är lite hög i baken då hon går, men riktigt fin då hon står. Det tycks nog vara det största minuset för henne, att hennes bakre steg inte är tillräckligt långa.



Med på utställningen var också, som jag gissade igår, Lenni (Ilso Danske Lenni fra Sundet). Också för honom gick det bra. Han fick också utlåtandet Utmärkt och blev bäst i rasen. Hur det gick för honom i grupptävlingen vet jag inte än, för vi orkade inte stanna kvar så länge (gårdshundarna bedömdes kl. 9 och grupptävlingarna var på eftermiddagen). Lenni och hans "brorsa" Laikko med matte och husse var så trevligt sällskap, då jag var ensam med Alma. Kiitos vielä hauskasta seurasta! Bilder kommer en annan dag, för av någon anledning får jag dem inte överförda just nu.
Edit: här kommer en bild från utställningen, som jag fick av Lennis och Laikkos matte och husse. Kiitos Maria ja Kimmo! De hade också kommit på att jag fått en pokal för lite, sammanlagt fick Alma alltså 3 pokaler! :)





Annars var det också en bra helg för Villiniittys kennel. Fler av Almas syskon var nämligen på utställning igår. Almas lillebror Perttu fick också bedömningen Utmärkt, titeln Bäst i rasen och sitt första Certifikat. Grattis Minna! Almas syster Armi blev bästa motsatta kön (dvs. VSP, månne det heter så på svenska?) och fick bedömningen utmärkt. Grattis Maikki! Och grattis till uppfödaren Heli!


Ha en bra vecka, bli inte alltför deprimerade av mörkret som nu tagit över kvällarna då klockorna flyttats bakåt...



3 kommentarer:

  1. STORT GRATTIS TILL CERTET! Hälsningar från Catarina o co

    SvaraRadera
  2. Onnittelut vielä Almalle ja perheelle!!

    toivottelee Villiniityn väki

    SvaraRadera
  3. Onnea Alma ja Anna-Karin! :)

    t. Katri ja koirat

    SvaraRadera