tisdag 17 maj 2011

Det försvunna inlägget: Nytt objektiv

Här kommer det försvunna inlägget. Tyvärr försvann kommentarerna i och med Bloggers problem, men texten och bilderna är i alla fall kvar.

*****************************************************************************

I måndags beställde jag ett nytt objektiv till min systemkamera härifrån. Idag kring 16-tiden kom textmeddelande om att paketet kommit till posten (snabb leverans!!) och 20 minuter senare hämtade jag ut det. På den tiden hade jag alltså hunnit packa Ella i bilen och köra till posten. Så gärna ville jag ha objektivet... :)



Min kamera är ju en Sony a200 och det nya objektivet är ett Sony DT 50 mm f/1,8 SAM.

 


Jag har länge stört mig på att det är så svårt att fota inomhus och få skarpa bilder utan att använda blixten. Ljuset räcker helt enkelt inte till. Det nya objektivet är mycket ljuskänsligare än mina andra, då det har så stor bländare (man får ner bländartalet ända till f1,8). Nu hoppas jag på att kunna fota lite mer utan blixt också inomhus. Objektivet är också perfekt för porträtt då man kan få bakgrunden sådär trevligt suddig. Som ni kan tänka er var jag ivrig att testa objektivet, men hann inte med så många bilder idag. Jag är i alla fall jättenöjd!! Här kommer några smakprov. Bilden på Ella är tagen kl. 20.45 på vårt vardagsrumsgolv utan blixt. Skulle jag ha använt mitt andra objektiv hade det bara blivit en suddig massa utan blixten.
 










Kram,

1 kommentar:

  1. Vau, sillä saa hienoja kuvia!! Mulla on vain yksi objektiivi, se kauhean iso ja painava 18-200, aukko 3,5-6,3. Tälläkään ei saa oikein hyviä hämäräkuvia, helposti puuroutuu. Hmm, alkoikin nyt tuollainen objektiivi kovasti kiinnostaa.. ;)

    SvaraRadera