torsdag 5 januari 2012

Potta

 
Just nu känns det som att det finns alldeles för lite tid att blogga. Jag vill så gärna skriva och skulle ha mycket att säga, men att hinna få det nedskrivet är det stora problemet. Jag brukar formulera blogginlägg efter blogginlägg i huvudet när vi är ute på promenad, men då vi kommer hem finns det inte tid att skriva ner det. Tänk vad behändigt det skulle vara om man kunde diktera inläggen medan man promenerade och sedan bara koppla det till datorn och få det till ett inlägg!

Orsaken till bristen på bloggtid är förstås Ella (och förstås en hel del vardagssysslor). Nu när hon börjat röra sig så snabbt, kan man inte lämna henne många minuter för sig själv. Trots att vi barnsäkrat största delen av lägenheten, lyckas hon alltid hitta nåt hon inte borde ha. Hon är verkligen snabb, vår lilla tjej. Hon har också börjat sova mindre på dagarna, vilket givetvis ger mig mindre "egen" tid. Nästan varje dag så är jag dessutom på promenad en av hennes dagssömnar och oftast vaknar hon upp så snart vi kommit hem och jag parkerat henne utanför köksfönstret.

Nå, jag klagar inte. Ella är i en så härlig ålder just nu och jag trivs så bra att vara hemma med henne! Det är så härligt att få följa hennes utveckling varje dag.

Igår var vi till Tropiclandia (ett "äventyrsbad" i stan) på morgonsim, jag och Ella och några andra mammor (och en pappa) med babysar från vår mamma-babygrupp. Det var riktigt roligt, tyckte vi båda två. Idag har vi bara varit hemma, förutom ikväll då vi åkte och storhandlade. Vi handlade en försenad 10-månaderspresent åt Ella - en potta (därav rubriken och bilden ifall ni hann börja undra)! Nu ska här börja pottränas! Nej, ingen stress med det, men vi tänkte att hon kunde vänja sig vid den så småningom. Hon fick provsitta den ikväll, men stackarn räcks ju inte ens i golvet med fötterna.

I vilken ålder har ni börjat / tänkt börja potträna ert/era barn?

Kram,

2 kommentarer:

  1. Vad kul med en potta! De på förskolan där jag jobbat brukar börja med potta när de är runt 2, pojkarna lite senare. Iof så pottränar dom ju hemma några månader innan dom bad oss göra det på förskolan, men ändå.. :) En tjej som gick hos oss var dock blöjfri redan när hon var 1½år! Duktig liten :)

    Vi kommer nog börja i sommar när hon är 1 år och 4-5 månader.. Kanske köper en innan som hon får vänja sig lite med men då börjar vi nog försöka lite. Då är hon så stor att hon kanske kan säga till på något sätt och så kan hon gå utan blöja när det är varmt. Nu har vi tyvärr ingen tomt men något ska vi nog hitta på... :)

    SvaraRadera
  2. Ni satt med på toan med kläderna på före ni fyllde ett år. Var det baddax eller annars utan blöja fick ni sitta nakupelle där. Bra i alla fall och testa för det finns dom som snabbt fattar det hela och lär sig och sen andra som inte för nå i världen vill sitta där och då är det bra att ta fram den senare.

    SvaraRadera