måndag 19 mars 2012

Kan själv

Jag har ju nämnt några gånger här på bloggen att Ella äter dåligt och har gjort det en lång tid. Jag har tänkt skriva ett inlägg om det flera gånger, men aldrig riktigt orkat ta tag i det. Men istället för ett desperat "hjälp oss att få flickan att äta"-inlägg, så kan jag nu skriva ett mera hoppingivande inlägg. Fram tills för en tid sen snörpte hon mestadels ihop munnen då vi kom i närheten med en sked med mat. Fruktpuré kunde gå ner och om hon fick mat i bitar så hon kunde äta med händerna fick hon ner en del, men resten var det svårare med. Man fick locka och avleda med leksaker eller annat, då kunde hon äta några skedar. Måltiderna präglades inte riktigt av den positiva atmosfär de borde ha gjort alla gånger. Ja, såklart var det måltider då det gick bättre också, så hon tynade ju inte helt bort, men i alla fall kändes det tråkigt då hon åt så lite.

Men nu har det mitt i allt vänt. Kring 1-års dagen köpte vi en ergonomisk sked och gaffel som är tänkt att barnet själv ska kunna använda. Hon har nu börjat försöka äta själv och i och med detta började hon faktiskt äta! Nu äter hon själv med sked/babygaffel (med varierande resultat förstås) och samtidigt är det också ok att vi matar henne med en egen sked. Nu äter hon nästan tomt på fatet utan problem. Gissa hur härligt det känns att se henne äta med så god aptit?! Det värmer verkligen i mammahjärtat att se henne äta och vara så glad när hon gör det. Hon är så stolt då hon kan själv, älskade lilla vännen!




Dagen har vi spenderat hemma. Ella är fortfarande förkyld, stackarn, så jag tänkte hon skulle få vila ordentligt. Hon sov ute i vagnen mellan klockan 10 och 13 och det var också dagens enda dagssömn. Hon orkade ändå ända tills det var dags att gå och sova, men de sista timmarna märkte man nog att hon var lite väl trött och hon somnade direkt jag lade henne i säng. Vi är inne i en period då vi provar oss fram till hur den optimala dagssömnen ser ut. I nåt skede ska jag skriva ett inlägg om sömnen också, då jag får inspiration. Sov gott!

4 kommentarer:

  1. hej. både oskar o ida har ju börjat i dagvård kring 1 år, ida lite senare. Det är också denhär tiden de börjat sova endast en tur på dagarna och då också betydligt bättre nattsömn! Hoppas det gäller ella också! Hos dagmamma har de ju också tvingats lära sig äta själva (mer eller mindre) så verkar vara rätt tid det just nu också!!! kramar gambefaster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tror också en dagssömn skulle vara det optimala för Ella nu, men då borde vi få henne att orka vara vaken till efter lunch, för annars blir eftermiddagen och kvällen så lång så hon inte vill orka riktigt. Fast det kanske skulle leda till att hon gick och sov lite tidigare istället. Vi fortsätter prova oss fram och hoppas på att övergång till sommartid sen inte ställer till det allt för mycket.

      Radera
  2. De låter precis som hemma hos oss angående matätasi:) Småler eftersom jag vet precis dendär känslan man får...som mamma..men ät annars svälter du ju ihjäl:/ Men de variera här åxå..en dag äter Elias bra..nästa nästan ingenting alls..åså vidare! Ska tydligen vara så!? Men ja ska absolut införskaffa dessa bestick å prova låta elias äta själv...vart maten hamnar återstår ju att se:/ men prova kan man ju:) Å ser man att barnen mår bra..så bör man ju inte oroa sig;) Ha d bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har också försökt tänka att hon får i sig det hon behöver då hon tycks må bra, men ändå kan man inte låta bli att känna sig lite desperat ibland. Jag kan absolut rekommendera besticken! Ha det bra ni också! :)

      Radera