torsdag 15 mars 2012

Maratonsömn


Ella sover ute på terrassen. Hon har snart sovit 3,5 timme. Den senaste timmen (om inte längre) har jag själv inte fått nåt vettigt gjort, jag går bara och väntar på när hon ska vakna, för såhär länge brukar hon ju absolut inte sova. Skulle helst inte gå och väcka henne heller, men snart får jag väl lov att göra det. Sambon ringde lägligt just när jag inte hade annat för sig, men tyvärr orsakade vädrets makter att samtalet hela tiden avbröts, så vi hann inte byta många ord. Vi får hoppas han kan ringa senare med bättre tur.

I eftermiddag tänkte vi åka in till stan en sväng, där vi sen ska träffa en kompis till mig och gå och äta en bit mat. Så där får vi väl kvällen också att gå. Har ni förresten sett vad Ellas hår nästan lockar sig i nacken, sådär på tal om lingonsylt...

5 kommentarer:

  1. Vilka söta lockar:) Blir inte Ellas nattsömn påverka nå när hon sover så många timmar på dagen?? Här väcker vi ju Elias..även om de nog tar emot..men sover han för myki på dagen så vaknar han å e pigg mitt i natten! Så han sover 45 min på förmiddagen, 2 h på eftermiddagen mellan 1-3. Sen sover han ju natt 19.30-7.30. Men de börjar nästan va för myki sömn på dagen nu åxå..så vi får korta ner de! Men vi kör ju med Anna wahlgrens sova hela natten! Men har provat låta honom sova så länge han vill..men då sover han dålit på natten! Verkar va så olika på alla barn..å så ska de ju vara! Men däför undra ja bara av nyfikenhet:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag väntade med att svara för att jag skulle se hur natten blev, men tyvärr blev Ella sjuk och har nu haft två riktigt dåliga nätter pga det. Det var säkert därför hon också sov så länge. I regel brukar det vara så för Ella att sömn föder sömn. Om hon sover bra på dagen, sover hon bra på natten och har hon sovit dåligt på dagen, kan natten också bli sämre (särskilt insomnandet). Det viktiga är egentligen att hon inte sover för sent på dagen (inte senare än kring kl. 16). Förstås sku vi också gärna se att hon sov längre på natten istället och det kanske skulle nås om vi fick henne att sova mindre på dagen, men jag gillar ändå inte riktigt att väcka henne. Oj, vad långt det blir, kanske jag borde skriva ett inlägg om sömnen i nåt skede... :)

      Radera
  2. SV: Tack :) Ja, va bra att du hitta inlägget jag skrivit om just det :)
    Vilket photoshop är det du har?

    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, ska titta på det när jag hunnit komma igång med programmet. :) Jag har Photoshop Elements 10. Kram.

      Radera
  3. Jo ja har åxå tyckt de att sömn föder sömn..men här verkar de inte riktit funka med för mycket sömn! Lagom e bäst:) Å som du sa...man lär sig vilka gränser de små har...här får han heller inte sova efter 16! för då somnar han dålit! men bra att man kan prova sig fram!

    SvaraRadera