måndag 7 maj 2012

14 månader


Fredagens 14-månadersdag kom och gick helt obemärkt. Jag kom faktiskt på vilken dag det var först i samband med att jag gick och sova. Det blev den första månadsdagen jag inte uppmärksammat i Ellas 14 månader långa liv. Usch, det är jobbet som gör det. Att jag inte kommer ihåg allt jag borde här hemma. Nåja, det känns som om månadsdagarna inte är lika viktiga då man gått över 1-års strecket, men jag hade nog tänkt fortsätta "månadsinläggen" också ett tag till.
  
Som 1 år och 2 månader är Ella nu i en härlig ålder. Hon babblar och babblar och babblar på hela tiden. Det är förstås inte många ord man förstår, men det är långa meningar och hon för riktiga konversationer. Hon har också en del riktiga ord, men vilka hon använder varierar från dag till dag. Hon tycker också om att härma ord vi säger. Det mest använda ordet just nu är hääääej (hej). Hon älskar musik och dansar och diggar till det mesta.
 
Ella går ännu inte utan stöd, men tycker om att gå omkring med lära-gå-vagnen sin. Hon kan gå då man bara håller henne i en hand, men gör det ogärna utan sätter sig rätt fort ner. Hon har blivit riktigt gosig och vill gärna kramas (och säger då aaahaaah). Mamma och pappa har fullt upp för hon är snabb och älskar att dra ut/ner saker bara hon får tag i dem.
Hon äter riktigt duktigt för tillfället. Vi har mer och mer börjat ge henne samma mat som vi själva äter och den äter hon med speciellt god aptit. Hon dricker fortfarande NAN2, men utblandad med nästan hälften vanlig (ekologisk) mjölk. Hon verkade ju reagera lite på vanliga mjölken, så därför backade vi lite med den och blev rekommenderade att prova ekomjölken. Vi är ännu inte helt säkra på vad hennes mage riktigt tycker om den.
  
Ella går och sover 20.30-21-tiden, men stiger upp allt emellan 5.30 och 8.30 beroende på dagen. Hon sover oftast ganska bra, de flesta nätter med en uppvakning, men några hela nätter har vi också haft. Vissa dagar sover hon två tupplurar (då hon vaknat tidigt), medan andra dagar klarar hon sig med en.
 
I klädväg är det främst storlek 74 som nu gäller, men än går också en del 68:or. Utekläderna är i storlek 80.

1 kommentar:

  1. Sötnos! Våra tjejer börjar bli så stora :)

    SV: Åh, jag vill verkligen inte lämna mig ifrån henne. Men man har ju inte direkt något annat val tyvärr. Ska du vara ledig över sommaren då eller? :) Ska hon börja förskolan till höst? :)

    Klart, det var intressant att läsa :) Jasså fick ni yoghurt också hehe. Lyxigt ;) konstigt nog kände jag inte mig så hungrig efteråt trots att det hade gått lång tid, men det var nog för det inte var så gott kanske :P Aja!
    Kramkram!

    SvaraRadera