tisdag 29 januari 2008

Hundkompisar

Min helg var, som jag hälsade via Bosse, väldigt händelserik. Jag fick träffa mitt livs första riktiga gårdshundar (förutom min mamma och mina syskon förstås) och så fick jag träffa hundkusinen Nilsson.

På lördag var jag med matte på hundträff. Vi träffade gårdshundarna Tove och Åsa och deras matte Katri nere vid stranden i stan. Åsa fick inte vara med och leka utan gick på promenad med sin stora matte, medan jag och Tove fick springa lösa och leka lite. Tove är sex år gammal. Fast kan ni tänka er - hon är mycket mindre än mig! Hon lär vara Finlands minsta gårdshund. Åsa var då igen ganska samma storlek som mig. Vad roligt det var att få springa med Tove, fast hon var inte så värst intresserad av att leka med mig. Hon tyckte väl att jag var en löjlig liten valp... Under vår lekstund kom jag också på att det är ganska roligt att jaga kråkor, men av någon anledning tyckte inte matte det. Hoppas jag snart får träffa Tove och Åsa igen.


Här försöker jag med alla medel locka Tove till lek...



...och jag lyckas nog till slut!

På söndag åkte jag med matte och husse norrut mot Jakobstad för att hälsa på hundfammo och -faffa. Vi stannade vid deras villa (eller villo som husse säger), där jag fick springa lös en stund. Det var kul! Sedan åkte vi vidare. Matte och husse skulle ut och äta med hundfammo och -faffa och hundfastrarna med familjer, så jag var tvungen att stanna ensam i lägenheten en stund. Jag blev inte alls rädd, för jag hade min egen trygga bur att sova i medan de var borta. Det är lite som att ha en husvagn med sig! Då människorna kommit tillbaka åkte vi till stora hundfaster, där jag fick träffa hundkusinen Nilsson (ursprungligen kallad Herr Nilsson). Nilsson är en blandras med bl.a. Jack Russel i sig. Han är nog större än mig, men jättesnäll. Efter att ha lekt med honom måste vi åka hem och jag var så trött att jag slocknade med det samma.

Vi ser lite ut som aliens i ögonen på denna bild, men matte hade inte tagit nån bättre bild än så.

Tänk om alla dagar skulle vara lika roliga som min lördag och söndag varit.

Önsketänker Alma.

2 kommentarer:

  1. Nilsson blev så glad att se sin bild på nätet, alla andra får ju o nu fick han oxå! HA DET BRA ALLA! h fam kuoppala

    SvaraRadera
  2. Det är klart Nilsson, den roliga lekkompisen också måste få vara med på bild säger Alma. :) Ha det bra ni också!

    SvaraRadera