måndag 7 januari 2008

Klickerträning och skogspromenad

Idag var jag och matte på skogspromenad med mattes gamla högstadiekompis som hon inte träffat på jättelänge. Kompisen hade två hundar (Cavalier King Charles Spaniel), som båda var hanar. Vi fick alla tre springa lösa i skogen och det var förstås jättekul. Matte tyckte jag var så duktig.

Då vi kom hem tränade matte mig med klickern. Tidigare har hon bara klickat och gett mig massor av godis, men nu måste jag göra nåt för att få godiset. Matte fick mig faktiskt att rulla runt på kommando efter ca 15 minuters träning. Gissa hur stolt hon var över mig och hur mycket beröm jag fick! Matte säger att hon nog kommer att fortsätta lära mig med hjälp av klickerträning eller shaping som det också kallas. Efter vi tränat lite jagade jag Bosse lite och då var inte matte lika glad längre. I farten drog jag nämligen ner hennes dator och blev jätteskraj. Som tur var föll datorn på den mjuka sköna vardagsrumsmattan, så datorn tog inte skada. Vilken tur, för annars skulle jag bli utan godis för en lång tid.

Det var allt för idag.
Tjingeling,
-Alma-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar