söndag 9 mars 2008

Första Match showen

Jag har i flera dagar försökt lägga in några bilder från en promenad med matte förra veckan, men av någon anledning går det inte att bifoga bilder till inläggen just nu. Nå, lovar visa dem då vi får det att funka.

Idag har jag varit på min första Match show med matte. Match show är en inofficiell hundutställning där alla raser (också blandraser) visas upp tillsammans. Vi anmälde förstås oss i valpklassen (upp till ett år). Det var omkring 40 valpar, så vi var rätt så många. Det började med att vi gick upp två och två i ringen. Vi skulle gå runt och visa upp oss och domaren tittade på oss på bordet (matte fick visa mina tänder). Domaren gjorde sin bedömning och gav oss rött respektive blått band beroende på om vi kom etta eller tvåa. Vi fick ett blått band, alltså var den andra hunden och dess matte bättre än oss. Domaren sa att vi båda gick jättefint (jag gjorde verkligen det=, men jag hade problem med rädsla uppe på bordet. Matte var väl lite nervös och visste inte riktigt hur hon skulle lugna mig. Då alla hundar gått igenom samma procedur, fick alla som fått blått band ställa upp sig och domaren kom och tittade och kände lite på oss. Efter det sa hon att största problemet idag varit "luoksepäästävyys", typ hur vi reagerar då någon okänd kommer nära och rör vid oss. Hon valde ut vilka som fick fortsätta, och tyvärr fick vi inte fortsätta. Matte tyckte att jag var såå duktig och sa att dagen var en bra övning för mig. Jag löper ju trots allt än och är lite ur gängorna på grund av det. Jag hade några uppvaktande kavaljerer, bl.a. en av mina lydnadskurskompisar en Portugisisk Padango var lite efterhängsen, men jag gillar ju honom. De äldre herrarna tycktes inte uppmärksamma min löptid, de fattar väl att jag fortfarande är valp.

Har jag berättat att vi ska på en alldeles riktig hundutställing i slutet av april?? Matte har anmält mig dit. Tills dess ska vi ha övat bordsståendet så att det går lite bättre. Som tur är ordnar hundklubben utställningsträningar och så kommer det en till Match show innan dess, så matte lägger mig i hårdträning. Jag kommer nämligen inte att få ställas ut i valpklassen, eftersom jag råkar fylla 9 månader två dagar innan utställningen. Vilken osis va?!

Nu är jag i alla fall så trött att jag nästan ser i kors. Jag var ju tvungen att sätta lite fart på Bosse också då vi kom hem, trots att jag var så trött, så nu är jag helt slut! Jag måste bara ännu berätta att hundmommo, hennes man Rune och deras hund Quia (blir hon kanske min hundsyrra) var och hälsade på oss i helgen. De bor på Åland. Det var så roligt att se dem. Jag hade tänkt lägga in en bild på Quia också, men det får bli en annan gång.

Ha en bra vecka allihop!
-Alma, utställningsvovven -

5 kommentarer:

  1. Va fina ni är bådatvå.Husse är också fin.Varför inga bilder på matte?Är matte så smal efter all GIdiet att hon inte fastnar på bild.Ta det inte så hårt,de blir tråkigt då.Hundfammo

    SvaraRadera
  2. Tack tack! Orsaken till att det inte finns bilder på matte är att husse så sällan tar till kameran. Matte lovar att inte ta GI-dieten så hårt, än tycker hon i alla fall att det är roligt. Det bästa är att allt sötsug har försvunnit säger hon. Hälsa hundfaffa att han skall ta det lugnt med ryggen.

    SvaraRadera
  3. hej Alma och Bosse
    Det var roligt att träffa er många blöta pussar från hundmoomo och halvsyster Quia

    SvaraRadera
  4. Grattis till en andra plats. Va kul att ni har börjat med utställning.

    Du är jätte duktig Alma. De är klart att de är läskigt när de kommer en vilt främmande människa fram och ska känna och klämma på en...Och sedan stå högt uppe på ett bord...De är ju långt ner till marken ju :)
    Hoppas att de går bättre på nästa Match show och utställningen i slutet på April.
    Håller tummarna super hårt för er.

    Kram från Mysan

    SvaraRadera
  5. Hundfaffas rygg börjar nog bli något bättre.Men han vill nog int dansa ännu fast de hade dans igårkväll på Jugendsalen Hörde att husse kom hem med mat åt er.Hoppas bara att ni inte får ont i magen så ni behöver konjak

    SvaraRadera