lördag 3 maj 2008

Första gången...

Ja visst lurade jag er allt i rubriken i förra inlägget. Jag har INTE brutit några riktiga ben! Tack också till alla som önskade mig lycka till på utställningen, det för ju otur med sig att tacka för lyckönskningar, så därför gör jag det i efterhand.


Nu när det är vår och sommaren är på väg, är det många saker jag får göra för första gången. Under senaste veckan har jag varit första gången på en riktig utställning, första gången jag stött på en hare (och nu ser vi minst 3 st varje dag), första gången varit med husse och matte på en kort cykeltur (om man inte räknar med en gång då jag var liten valp och satt i cykelkorgen) och första gången jag åkt båt.

Utställningen förra lördagen gick riktigt bra. Matte och husse var jättenöjda med mitt uppförande och domaren tyckte om mig. Jag deltog ju i juniorklassen, för jag hann två dagar innan utställningen gå över gränsen från valp till juniorklass i ålder. Domaren, Leni Finnes, utlåtande om mig var "Mycket god". Hittade en bra förklaring på svenska här: "MYCKET GOD kan tilldelas hund, som äger för rasen typiska drag, som har en välbalanserad byggnad, och som är i god kondition. Några små fel kan tillåtas, men inga strukturella fel. Detta kvalitetspris kan endast tilldelas hundar av hög klass. " Domaren gillade mig, men sa att mitt huvud ännu var aningen för litet, för valpaktigt. Hon sade att det är synd att hon inte kan ge hederspris, för då skulle lilla jag ha fått det. Skriver ner hela hennes utlåtande hit, men det är tyvärr på finska:

"Oikeat mittasuhteet, sopiva luusto. Vielä melko pieni pää, jossa oikeat linjat. Hieman ilmavat korvat. Hyvä kaula ja ylälinja. Hyvä eturinta. Hieman lyhyt olkavarsi. Oikean mallinen rintakehä. Liikaa nouseva vatsaviiva. Hyvä takaosa. Oikea askelpituus, hieman löysä edestä. Esiintyy ja esit. hyvin"

Utställningen var rolig och matte blev nog inspirerad att ta mig på fler utställningar då jag vuxit till mig en aning.

På första maj var jag och matte och husse bjudna till mattes kompis Maria och hennes man Fredriks sommarvilla. Villan ligger en bit ut i Gerby skärgård och man tar sig dit med båt. Matte och husse cyklade till stranden, det är ca 1-1,5 km, och jag sprang bredvid. De tyckte jag var så duktig, fastän jag tyckte de cyklade lite för sakta ibland. Efter cykelturen fick jag för första gången åka båt och visa upp min fina flytväst. Se så fin jag är i den!

Båtturen var riktigt rolig, jag var inte det minsta rädd. Vädret var ju också underbart, så jag frös inte ens. På villan fick jag springa fritt, gissa om det gjorde mig överlycklig. Jag riktigt måste ta några ordentliga ärevarv i all lycklighet. Då vi kom hem var jag verkligen trööööööött.


De senaste dagarna har det varit härligt väder och matte och husse har varit lediga, så jag har varit mycket ute med matte i trädgården. Tyvärr vill inte matte att jag ska hjälpa henne att gräva i trädgårdslandet, trots att det skulle gå mycket snabbare om jag skulle göra det. Jag förstår inte hennes logik, hon påstår att jag blir så smutsig. Men det är ju bara att rulla sig lite i gräset så är jag ren igen. Husse har jobbat med vår egen båt (min första båttur var i Marias och Fredriks båt) och idag fick han den i sjön. Tyvärr blir det tidigast nästa helg som vi får komma med ut på en tur.

2 kommentarer:

  1. Hei,

    hieno saavutus Alma heti ekalla kerralla! osa tuomarin kommenteista tuntuisi sopivan Armiinkin, varsinkin tuo liian nouseva vatsan linja. "Ilmavat korvat"... hih hih hii... =)Saa nähdä miten meille käy sitten ekassa näyttelyssä, 17.5 saa nostaa peukut pystyyn.

    T: Armi ja Maikki

    SvaraRadera
  2. oj har ni båten i sjön!! Jag vill också komma till skären . Simma gör jag så fort jag får för husse an är ganska sträng så det blir inte alltid då jag vill. Gratts Alma du klara dig bra på utställningen hälsningar vildingen Quia

    SvaraRadera