torsdag 22 maj 2008

Hippa

Oj, vad länge sedan det är nån av oss har skrivit i bloggen. Vi har haft så fullt upp, att vi inte riktigt hunnit med att sitta framför datorn den senaste tiden. Husse har dessutom köpt en ny dator och några kvällar gick åt förrän vi fick testa den med matte. Sedan jag senast skrev har jag bl.a. hunnit vara på mitt livs första möhippa, börjat på en ny hundkurs och återgått till valpagilityträningarna.

Möhippan ägde rum för snart två veckor sedan. Det är mattes och husses kompisar Leena och Matias som skall gifta sig i sommar och nu blev då Leena hippad. Jag fick inte delta i hela dagen, men efter att tjejerna bl.a. hade fixat en motorcykeltur åt Leena, haft picknickbrunsch ute i en park, varit på kickboxingträning (som matte hoppade över pga lite förkylning) och fört Leena på avslappnande torvbehandling, hämtade matte mig. Färgtemat för dagen var rosa och jag fick också ett litet rosa band som matte fäste i min sele. Vi körde iväg ca 110 km, till Alavus till en av möhippedeltagarnas sommarstuga, där vi tillbringade natten. Gissa om jag var lycklig, då jag fick springa lös. Jag inledde kvällen med att springa runt runt runt så fort tassarna bar mig. Jag upptäckte också vattnet och allt roligt som låg där. Man bara måste ju försöka få tag i allt som flöt runt. Det ledde till att jag till slut föll i vattnet. Som tur blev jag inte mer våt än upp till magen. Men lite kallt var det allt. Jag fick också ÄNTLIGEN leka med min hundfrisbee, som jag vann på match showen i april. Då jag fick den blev det återigen några ärevarv, men sedan upptäckte jag att den var ännu roligare att tugga på. Jag skäms lite för att berätta det, men jag tuggade sönder frisbeen. Så nu kan jag inte längre leka med den. Men jag har kvar tyget till den och ibland leker jag ändå lite med det... Kvällen avslutades med bastu och jag fick äntligen visa vilken bastuhund jag är. Först försökte de hålla mig på bastugolvet. Emellanåt tvingade de ut mig, för de trodde jag hade för varmt bara för att jag flämtade lite. Men jag ville fort in igen och då fick jag äntligen hoppa till den plats jag helst ville vara, dvs. högst upp på bastulaven. Där var det roligt, men dock lite varmt.

Så här fort sprang jag med frisbeen...

... sen var jag jättetrött...

Som jag nämnde i början av inlägget har jag återgått till valpagilityträningarna. Jag har faktiskt inte haft nåt problem med knät på flera veckor, så det var fritt fram att börja träna igen. Oj vad det är kul med agility! Matte tycker detsamma. Vi har också börjat på KAM-kursen. Kontakt, aktivering och motivering. Kursen är riktigt bra, vi har hunnit gå tre gånger nu. I tisdags fick jag visa ett trick jag kan och så fick vi öva på tre trick. Som hemläxa fick vi att lära oss ett nytt trick och jag och matte har påbörjat träningen av några nya trick. Övningen är till för att öka kontakten mellan mig och matte och samtidigt aktivera mig, sa kursledaren. Jag bryr mig inte om orsaken till varför jag ska lära mig tricken, bara jag får godis för det.

Vad skönt att det är fredag imorgon. Här håller vi tummarna för bra väder i helgen, så kanske vi får åka ut till sommarstugan, som matte och husse har pratat så mycket om.

Trevlig helg alla!
Tjingeling,
Almisen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar