fredag 2 september 2011

Rådgivningsbesök

Idag hade vi då den efterlängtade 6-månaderskontrollen vid barnrådgivningen. Allt var bra med Ellas längd och vikt, men ändå gick jag därifrån med gråten i halsen. Vi tar måtten först, så ska jag sen berätta varför jag var missnöjd. Ellas strategiska mått var nu: vikt 6160 g (+360 g på en månad), längd 63,3 cm (+0,8 cm)och huvudomkrets 42 cm (+0,5 cm). Hon är på lägsta kurvan, men följer den som hon ska vår lilla flicka! Tyvärr blev hon lite blyg för rådgivningstanten (fast om jag kallar henne tant så är jag det själv också för hon var i min ålder eller yngre) och började stortjuta då hon skulle känna på henne, men lugnade ner sig så småningom. Hon tycks nog vara inne i en fas då hon är blyg för främlingar just nu...

Nåja, sen till orsaken till att jag var missnöjd. Vi hade idag (igen!) en vikarie. Det innebär att på sex månader (och 8 besök) har vi haft 4 olika rådgivningstanter. Det kan jag leva med. Det som gör mig förbannad och denna gång också lite ledsen, är att dessa vikarier inte har varit särskilt bra på svenska och det varje gång kännts som att vi inte fått riktigt den "service" vi borde få. Jag har stor förståelse för att man inte lär sig språket om man inte får öva sig (och tror absolut att de gör sitt bästa), men samtidigt är det jättefrustrerande då det är nåt så viktigt som sin dotters växande som man vill tala om och man märker att hälsovårdaren inte säger allt hon kanske skulle säga om hon talade sitt eget modersmål. Jag har ju dessutom ingen skillnad på om man talar svenska eller finska och sade till och med till idag att hon gärna får prata finska (nåt som jag brukar försöka undvika om nån ändå anstränger sig att prata svenska), men hon ville öva sig på svenskan sa hon. Detta skulle jag i alla andra sammanhang stöda, men nu känns det jobbigt. Detta innebar bl.a. att jag kände mig ännu mer osäker på hur vi ska göra med den fasta födan då jag gick därifrån än då jag kom, för svaren var så vaga och kortfattade. Jag blir så ledsen, speciellt då man hör hur bra råd en del andra har kunnat få vid sina besök (av andra hälsovårdare). Till råga på allt fick jag höra att vår ordinarie rådgivningstant (som faktiskt talade rätt bra svenska och annars också kändes jättebra) flyttat till en annan barnrådgivning och att vi nästa gång igen kommer att ha en ny "tant". Suck! Vilken tur att Ellas mommo jobbat på barnrådgivning nån gång i tiden och i alla fall kan ge oss lite råd.

Ni får ursäkta att det blev ett sånt klagoinlägg, men jag behövde avreagera mig lite.

Ikväll fick jag i alla fall lite egen tid då Ella stannade hemma med sin pappa då jag åkte in till stan. För en gångs skull hittade jag lite kläder åt mig själv, bl.a ett par jeans och en trikåtröja. Jag får väl börja erkänna att jag inte kommer att komma i mina före-graviditeten jeans ännu, i alla fall inte så att det skulle kännas bekvämt. Jag tänkte skriva att jag för en gångs skull bara handlade åt mig själv och inget åt Ella, men kom på att så ju inte var fallet. Jag kom ju hem med bl.a., två par strumpor, nya tuttar (nappar alltså haha ), vällingtuttar, en del matburkar och blöjor åt Ella.

Avslutar med en bild på vår solstråle.




Hoppas ni alla får en skön helg!

Kram,

2 kommentarer:

  1. den bilden vill jag också ha =) Grattis Ella på 1/2 årsdagen . Ha det riktigt bra kram momma

    SvaraRadera
  2. Ella tackar för hälsningar. Ska skicka bilden (och den där andra jag pratade om) då jag hinner. Kram!

    SvaraRadera