onsdag 26 oktober 2011

Rågivningshälsningar

Idag hade vi 8-månaders kontroll (en dryg vecka för tidigt) vid barnrådgivningen. Det var också läkarkontroll. Allt var bra med vår lilla tjej, som uppförde sig exemplariskt under hela besöket. Hon hade själv mycket att berätta för "rådgivningstanten" * och läkaren, som båda roat konstaterade att hon nog allt har hittat sin röst. :) De strategiska måtten är nu: 6640 g (2.9.11 var det 6160 g), 66,8 cm (63,3 cm) och huvudomkrets 43,6 cm (42 cm). Hon hade vuxit enligt kurvan på längden, men vikten hade gått neråt på kurvan en aning. Det är ganska vanligt att den gör det i den här åldern då de rör sig så mycket, men eftersom hon amningsvägrar rätt ofta mitt på dagen, så tyckte de att vi borde börja med ersättning åt henne. Så idag var jag och köpte några burkar (iddes inte köpa så många nu till att börja med), så jag kan ge dagar då hon inte ammar tillräckligt.

Efter rådgivningsbesöket åkte vi och handlade till stormarknaden som börjar på M och slutar på mani. Det var roligt att för en gångs skull gå runt och titta i hyllorna i lugn och ro, oftast blir det att man rusar igenom butiken. Givetvis glömde jag en del jag skulle köpa, man borde alltid ha en inköpslista.

Efter att vi lunchat hemma, packade jag Ella i vagnen och tog ut Alma på en promenad i höstsolen. Som vanligt glömde jag kameran hemma. Vi tog en extra lång promenad i lugn takt, Alma har börjat orka gå riktigt bra på sitt ben. Gick på en stig (som används av bl.a. ryttare) jag inte gått på sen förra hösten då jag var gravid. Då jag gått lite mer än halvvägs kom jag plötsligt ihåg hur min senaste promenad längs stigen slutade. Det hade hunnit bli nästan mörkt och jag hade gått längre än halvvägs och märkte att det var översvämning på stigen. Det gick alltså inte att gå vidare utan att bli helt blöt om fötterna. Eftersom jag skulle ha haft längre att gå om jag vänt tillbaka (ca 45 minuter) och foglossningen började kännas, bestämde jag mig för att gå genom vattnet för att komma hem. Ni kan tänka er att det var kallt och att det inte var så roligt att gå hem sen (hade ca 20 minuter hem). Kanske det var därför jag hade sån grym hosta sen en stor del av graviditeten... Nåja, som tur var det inte sån översvämning denna gång, men rejält geggigt var det i alla fall. Men jag kom i alla fall torrskodd hem den här gången.
 
 

Kram,
 

* som för övrigt var en av de vi haft förut, men vars dåliga svenska inte störde mig lika mycket denna gång. Efter förra besöket var jag ju inte särskilt glad.

1 kommentar:

  1. Och imorgon åker jag härifrån så snart syns vi och jag får pussa på Ella =)kram mormor

    SvaraRadera